28/11/10

Black Swan - Magnificent Posters

Προγραμματισμένο για να κλείσει το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Black Swan του Darren Aronofsky έχει ήδη κλέψει τις εντυπώσεις με τις Avant - Garde αφίσες του. Λες και φτιαγμένες από την ένδοξη γερμανική σχολή του Bauhaus, με αυστηρή τριχρωμία, επανα-λαμβανόμενα μοτίβα και μια γενικότερη αφαιρετική αισθητική, οι αφίσες παραπέμπουν σίγουρα σε ανάλογες του παρελθόντος. Και φυσικά η επιλογή του στυλ δεν είναι τυχαία: μεταφέρει πλήρως την ανατριχιαστική ατμόσφαιρα ενός ψυχολογικού θρίλερ, έτοιμο να μας συνεπάρει. Ας το ελπίσουμε.


Αρκετά ζοφερές τόσο χρωματικά όσο και εννοιολογικά, ίσως οι καλύτερες που έχουμε δει εδώ και χρόνια. Σχεδιασμένες από την αγγλική La Boca. Ρίξτε μια ματιά στο portfolio και στο blog τους, θα εντυπωσιαστείτε.
 

21/11/10

10 [1979] - dir: Blake Edwards

Η εκρηκτική Bo Derek αναδύεται από την θάλασσα ως μια άλλη λουόμενη Αφροδίτη της εποχής της. Βρεγμένη και πανέμορφη, με μια απίστευτη φρεσκάδα στο πρόσωπο και τα υπέροχα κρυστάλλινα μπλε μάτια της, τρέχει αργά προς το μέρος σου. Το σώμα της αγαλματένιο και απόλυτα αισθησιακό, σχίζει τον αέρα και φτάνει κοντά σου, σε αναζητά. Dream on....

Στην δεκαετία του '70, που έχει χαρακτηριστεί ως αυτή της σεξουαλικής απελευθέρωσης, άνθρωποι μιλούν για σχέσεις, ηλικία και φυσικά για το σεξ. Σε μια εποχή που οι γυναίκες πλέον φοράνε παντελόνια και οι άντρες επίσης αλλά “καμπάνα”, ο George και η Samantha (εξαιρετικά sexy στο ανδρόγυνο look της η Julie Andrews) ψάχνουν να βρουν τι θέλουν ο ένας από τον άλλο, αλλά και από τον εαυτό τους. Σεξ; αγάπη; κι άλλο σεξ; σεξ με άλλους; Βασικά ο George τα θέλει όλα αυτά μιας και το καμπανάκι των σαράντα δύο ξαφνικά χτυπάει και του θυμίζει πως δεν είναι νιάτο, άρα ίσα που προλαβαίνει να γνωρίσει και άλλες γυναίκες. Typical male..




Άντρας που προσπαθεί να παραμείνει νέος έχοντας δίπλα του νεαρές κοπέλες, βάζει μπρος όλη του την γοητεία και βγαίνει για το κυνήγι του perfect 10, του καλύτερου δυνατού δηλαδή. Δεν έχει σημασία που είσαι 1,50 και ο Dudley Moore, γιατί τότε το σεξ υπήρχε απλόχερα παντού, όπως και τα λεγόμενα joints, άρα ο συνδυασμός των δύο και το πνεύμα της εποχής έκαναν εύκολη την εύρεση συντρόφου για μια νύχτα. Ένας άντρας που ξέρει τι θέλει αλλά αρνείται να το παραδεχτεί, δίνει μια ακόμη ευκαιρία στον εαυτό του να γευτεί τον έρωτα και να φαντασιωθεί ακόμη και την πιο όμορφη γυναίκα. Και να που θα μπορούσε να την έχει. Όντως;...

Ο αγαπητός Blake Edwards επέλεξε τότε να κάνει ένα διασκεδαστικό πέρασμα από την αντρική ψυχοσύνθεση πλάθοντας μια ιστορία διαχρονική μέχρι και σήμερα. Ο Χρόνος έρχεται να επισκεφθεί τον συμπαθέστατο George αλλά ο ίδιος δεν είναι ακόμα έτοιμος να του ανοίξει διάπλατα την πόρτα και να τον υποδεχτεί με χαμόγελο. Γιατί μαζί του έχει φέρει την ακάλεστη φίλη του την Ανασφάλεια η οποία όχι μόνο δεν έχει τρόπους, αλλά προσπαθεί να τρυπώσει στις σκέψεις του.

Η κάθε εποχή όμως χειρίζεται ανάλογα την πάροδο του χρόνου και ίσως το πιο ιδιότυπο σε αυτήν την ταινία να είναι πως ο Edwards επέλεξε έναν άντρα για τον φέρει αντιμέτωπο μαζί της. Μπορεί για λόγους ευκολίας μιας και η πολυπλοκότητα του γυναικείου μυαλού και ο τρόπος με τον οποίο αισθάνεται και αντιμετωπίζει μια τέτοια κατάσταση να απαιτούσε περαιτέρω έρευνα από τον δημιουργό, ίσως για λόγους βιωματικούς. Εγώ όμως τείνω να πιστέψω πως ήθελε για μια ακόμα φορά να διαφέρει από τους γύρω του, τολμώντας να προβάλλει έναν ευαίσθητο και ανασφαλή άντρα, εικόνα σπάνια για εκείνη την εποχή – και όχι μόνο. Η τόλμη του όμως δεν περιορίστηκε μόνο σε αυτό. Τα πλούσια πάρτυ του “ενοχλητικού” γείτονα που κατασκοπεύει συχνά πυκνά ο George περιέχουν αρκετές γυμνές σκηνές ικανές να σε κάνουν να κοκκινίσεις ακόμα και σήμερα, ενώ ο βουβός θόρυβος του συνωστισμένου πλήθους θυμίζει έντονα ένα άλλο “Πάρτυ”.


Αρκετά παραγκωνισμένο, τοποθετημένο κάτω απ την ταμπέλα του σαχλού, το “10” είναι για πολλούς μια από τις πιο μέτριες ταινίες του λατρεμένου Edwards. Ναι φυσικά, δεν φτάνει την αίγλη του Breakfast at Tiffany's, ούτε τους σκανδαλιάρηδες Ροζ Πάνθηρες όμως δεν σταματάει σε κανένα σημείο του να είναι ο ίδιος χιουμοριστικός αντικατοπτρισμός εκείνης της αθώας εποχής μια μανιέρα που πάντα χαρακτήριζε αυτόν τον δημιουργό. Και το πιο σημαντικό απ΄ όλα, είναι πως ο συγκεκριμένος κατάφερνε να καταγράφει το στίγμα της εποχής του όταν ο ίδιος το ζούσε, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούσε ένα υπέδαφος για να αναπτυχθεί στον μελλοντικό θεατή μια νοσταλγία για αυτήν. Και είναι αυτό το γλυκό συναίσθημα που κρατάει τέτοιες ταινίες ζωντανές στις καρδιές μας.

Παλιές καλές εποχές που θα έλεγαν και οι γονείς μας και θα είχαν απόλυτο δίκιο, διότι στα 70ς οι άνθρωποι δεν είχαν μεταμορφωθεί ακόμα σε υπερκαταναλωτικά και αντικοινωνικά όντα, χαίρονταν τον έρωτα, την μουσική, την μόδα, την ομορφιά και γενικά την ζωή χωρίς να το πολύ σκεφτούν. Η μηχανή του χρόνου πότε θα εφευρεθεί;
 

10/11/10

Stone [2010] - dir: John Curran

Ο Stone είναι ένας φυλακισμένος που έχει εκτίσει το μεγαλύτερο μέρος της ποινής του σε μια φυλακή του γκρίζου Detroit. Η Lucetta είναι η γυναίκα του που επιθυμεί διακαώς να τον έχει πάλι κοντά της και θα έκανε τα πάντα για να το πετύχει. O Jack είναι αυτός που θα συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να εξεταστεί η αναστολή του Stone. Όταν ο τελευταίος θα προσπαθήσει μέσω της γοητευτικής γυναίκας του να επηρεάσει τη γνώμη του Jack προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του, τότε τα πράγματα θα αρχίζουν να περιπλέκονται. Γιατί κάποιος τους λέει ψέματα.


Πάντα μου άρεσαν οι ταινίες που αποδεικνύονται εξαιρετικά γενναιόδωρες προσφέροντάς σου κάτι άλλο από αυτό που υποψιάζεσαι εξ αρχής πως θα πάρεις από αυτές. Το Stone καταφέρνει πολύ επιδέξια να σου δώσει τροφή για να σκεφτείς και να καταλήξεις στα δικά σου συμπεράσματα τοποθετώντας σε ενώπιον των ηρώων, αλλά και των δικών σου ορίων και πιστεύω. Που ξέρεις, ίσως τελικά η ταινία να αφορά εσένα.

Ο Jack και η Madylyn, ο Stone και η Lucetta, δύο ζευγάρια ηλικιακά αντίθετα αλλά ψυχικά ταυτόσημα συναντιούνται. Κάποιοι τους νιώθουν την ανάγκη για προσοχή και φλέγονται στη ιδέα της εγκατάλειψης, ενώ κάποιοι άλλοι αισθάνονται ήδη εγκαταλελειμμένοι και αναζητούν στήριξη σε πράγματα που δεν βλέπουν αλλά αντιλαμβάνονται, όπως οι ανώτερες δυνάμεις, θρησκευτικές και μη. Τοποθετημένοι στις τέσσερις άκρες ενός αόρατου σταυρού, οι ήρωες αυτής της ταινίας θα πλησιάσουν φευγαλέα προς το κέντρο που βρίσκεται η αλήθεια για να την αγγίξουν, πάντα όμως θα νοιώθουν αδύναμοι απέναντί της και θα επιστρέφουν πίσω στον μοναχικό τους εαυτό.

Ο θρησκευτικός υποβολέας που ακούγεται σχεδόν καθ όλη τη διάρκεια της ταινίας καταφέρνει να σε υπνωτίσει και να σε αφήσει έρμαιο της ήδη υπνωτισμένης ζωής των πρωταγωνιστών. Πατώντας με πολύ άνεση στην ομιχλώδες ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Curran, θα ξετυλίξει τους σκοπούς του κάθε χαρακτήρα για να τους περιπλέξει ακόμα περισσότερο γύρω τους. Και ενώ αρχικά έχεις την εντύπωση ότι μπορείς ίσως και εύκολα να ψυχολογήσεις τις συμπεριφορές τους έρχεσαι αντιμέτωπος με τις σκέψεις σου που βρίσκονται σε διαρκή αντιπαράθεση. Το πέπλο του μυστηρίου όμως βρίσκεται κάτω από αυτό του θρησκευτικού αρχέτυπου και η ιδιότητα του καλού και του κακού αλλάζει διαρκώς χέρια, το ίδιο και αυτή του πιο δυνατού.


Η αρχή είναι το τέλος και το τέλος η αρχή, το βούισμα της μέλισσας μέσα στο μυαλό δεν σταματάει όσα χρόνια κι αν περάσουν, οι χαρακτήρες θα μείνουν ίδιοι, παρ' όλα αυτά δέχονται να περπατήσουν στην κινούμενη άμμο της ηθικής, ρισκάροντας να ξεφύγουν από τον ίδιο τους τον εαυτό. Ο υπόκωφος ήχος που εσκεμμένα συνοδεύει αρκετές από τις στιγμές της ταινίας κάνει την καρέκλα σου άβολη και εσύ περιμένεις με αγωνία να συμβεί μια έκπληξη που θα ανατρέψει τα πάντα, αλλά όλα θα επιστρέψουν εκεί που ήταν πριν. Όμως αυτές οι ζωές θα αποδειχθούν παράλληλες και θα περπατήσουν όλες στην ίδια ευθεία: η αιτία που οδήγησε τον Stone στην φυλακή ίσως γίνει η λύτρωση του Jack. Το τσιγάρο της μοναξιάς που καπνίζει η Lucetta μοιάζει με αυτό της Madylyn. Το βλέμμα του Jack στρέφεται σε μια ανώτερη δύναμη, ίσως την ίδια που βοηθάει την Madylyn να συνεχίζει τη ζωή της.

Edward Norton και Robert De Νiro επιστρέφουν στους στιβαρούς δραματικούς ρόλους ενώ η Milla Jovovich αποδεικνύεται ξανά, μια άξια ηθοποιός που τυχγάνει να είναι όμορφη και όχι το αντίθετο που αρκετοί υποστηρίζουν. Δεν ξέρω εάν κάποιος από τους χαρακτήρες θα καταφέρει να γίνει συμπαθής, σίγουρα όμως όλοι τους θα βρεθούν υπό αμφισβήτηση όπως και η ταινία που δημιούργησε ο Curran. Και εγώ πιστεύω πως εκείνοι που δεν ενθουσιάστηκαν ίσως να περίμεναν μια χορταστική μπουκιά στην οποία θα κατανοούσαν όλες τις γεύσεις.

Εδώ όμως έχουμε τέσσερις χαρακτήρες που δεν θα ανακαλύψεις ποτέ ποιες είναι οι προθέσεις τους. Αυτές οι μάσκες δεν θα πέσουν. Sorry...